ĎÁBEL Z VINOHRAD – 100 let

Ano, je to k nevíře! Ale před sto lety, 15. února 1924 se v Zálesní Lhotě v Krkonoších narodil JUDr. Jiří Šlitr.

Skladatel, muzikant, herec a zpěvák, malíř. Muzikant všeumělec, herec s kamennou tváří a „z boží milosti komediant“, říkalo se mu i „doktor Matrace“ podle titulu z jednoho gramofonového alba. Tak i jinak ho přezdívali jeho přátelé, kritici a dodnes obdivovatelé.

I mladí si dodnes notují jeho písničky ze Semaforu, i když si zdaleka nepamatují jména autorů.

Jako gymnazista v Rychnově založil studentský dixieland, ale pak vystudoval práva a v roce 1949 promoval. Věnoval se ale muzice a s tou se poprvé světově proslavil v legendárním programu Laterna Magika na světové výstavě v Bruselu v roce 1958. Tam v jednom čísle přijížděl živý Jiří Šlitr za klavírem na scénu, hrál už nevím co, ale na dalších plátnech ho posléze doprovázelo dalších 6 Šlitrů na různé hudební nástroje. Instrumentální fór.

Z Bruselu si přivezl i celoživotní lásku, konferenciérku Silvu Daníčkovou, ke které se vždy vracel ze svých četných milostných zážitků. Rád miloval a byl milován, žel tragicky odešel na vrcholu svých tvůrčích sil ve čtyřiceti pěti letech se svojí osmnáctiletou milenkou. Z různých osobních vztahů zůstala dcera Dominika a prý i syn Petr. To je ale jiná kapitola.

Už v té době si dopisoval s Jiřím Suchým a spolu plánovali založení netradičního divadla. To se podařilo hned po jeho návratu do Prahy a je to dodnes slavný a legendární SEMAFOR. Tehdy se mu říkalo „divadlo malých forem“ a protože muselo mít nějakého tzv. „zřizovatele“, tak působilo jako divadelní scéna Osvětové besedy Praha 2.

Nové divadlo SEMAFOR ve Smečkách zahájilo férií Člověk z půdy, autorů Jiří Suchý a Jiří Šlitr, v hlavní roli s Miroslavem Horníčkem. Později alternoval i Miloš Kopecký a František Filipovský. Jako režiséři jsou uváděni Václav Lohnický, choreograf Jiří Němeček a Jiří Vrba. Celá plejáda později velmi populárních zpěváků i s hereckým výkonem mladické Pavlíny Filipovské s písničkou „Včera neděle byla“. A mužský kvartet, kde dominoval vousatý Waldemar Matuška. Hra měla tehdy 228 představení a na lístky se stály fronty až na Václavák.

Měl jsem štěstí. Člověka z půdy jsem viděl snad desetkrát. Jako student Hotelovky v Mariánských Lázních jsem se chytil jako recitátor a začínal jsem se věnovat kultuře. Jezdil jsem pro rozumy do tehdy „kraje“ v Karlových Varech, kde se mi věnoval metodik přes zájmovou uměleckou činnost, o něco starší Jiří Vrba. A když jsem asi po roce přijel do Prahy užívat si velkého uměleckého života, tak mě pozval do Semaforu. On se totiž stal prvním provozním ředitelem divadla a byl také jedním z režisérů. Takže po celodenním courání po výstavních síních a kinech jsem večer často skončil v Semaforu, kde jsem dostal přístavek. Pak už mě znali, a tak jsem to využíval i příští rok. Jiří Vrba po roce 1968 emigroval, zmizel do Ameriky jako redaktor Svobodné Evropy.

Šlitr ale nikdy nebyl zaměstnancem divadla, nechtěl být nijak vázán, aby mu nikdo nemohl diktovat.  Skládal písničky, ale i hudbu k filmům, hrál na klavír v semaforské kapele Ferdinanda Havlíka. Nakonec těch písniček bylo více než tři sta.

Říká se o něm, že nikdy nechtěl vyjít na scénu a něco hrát. Nakonec ho ale přemluvili, a tak vznikla jeho originální figura nesmělého, nešikovného a urputně zamračeného introverta.

Obdivuji, jak dokázal tento excelentní muzikant interpretovat a „zkazit“ svůj hit „Klokočí“. Rozehrát suverénního nešiku s falešnou melodikou a neschopností udržet rytmus. Jen si zkuste sami zazpívat nějakou svoji oblíbenou písničku „třeba v koupelně“ se sekundovými zpožděnými nástupy a urputným snaživým výrazem.

Semafor měl od začátku hodně problémů. Suchý a Šlitr nechtěli dělat politiku, a to bylo pro Komunistickou stranu právě podezřele politické. Navíc se jejich písničky staly až moc populární.

Jen si vzpomeňte:

Oči mám sněhem zaváté

Tereza

Ach, ta láska nebeská a další pro Hanu Hegerovou, Evu Pilarovou, Waldemara Matušku atd.

K tomu filmy (kde si i zahrál)

Kdyby tisíc klarinetů

Zločin v Šantánu

A samozřejmě nové hry – písničkové férie (hudební komedie)

Zuzana je sama doma

Zuzana je zase sama doma

Jonáš a tyngl tangl

Ďábel z Vinohrad (a ta byla celá jeho)

Obrovské náklady LP gramodesek.

Jiří Šlitr je legendou zábavního umění. Fenomenální skladatel a muzikant, džentlmen. Neměli bychom zapomenout, že byl také originální ilustrátor a malíř perokreseb. Tvůrce, který dělal a rozdával humor a dobrou náladu jiným.

Václav Soldát