Antikvariát zábavního umění – Chodící legendy
Za ten skvost tentokrát nevděčím žádnému antikvariátu, za ten vděčím své tříleté neteři Elišce. Ano, slyšíte správně. Byli jsme spolu na procházce za koníčky a po cestě se zastavili na autobusové zastávce podívat se na knížky v místní výměnné knihovničce. Neteř jsme od prvních dnů učili k lásce ke knihám – vždyť to je také rodinné prokletí už od doby mé babičky a dědečka, kteří pracovali v Melantrichu. A tak jedna z prvních hraček, kterou neteř dostala, byla látková knížka s obrázky, za kterou se učila batolit. Ještě jí nebyl rok a navštívila mne na Světě knihy. Za rok už tam chodila po svých, tahala mě za ruku a nutila mě koukat na dětské knížky konkurence (a také hned několik knih od mých kamarádů dostala, ještě jednou děkuji). Od té doby všude taháme knížky obrázkové a pohádkové a Eliška mě nutí číst nebo předstírá, že sama čte a vypráví mi smyšlené příběhy podle ilustrací. A protože dávno pochopila, že knihy jsou pro mne celý můj život, a že i ona se s nimi bude muset o svého strejdu dělit, tak se na zastávce zadívala na hřbety knih a začala je prohrabávat. Najednou, snad instinktivně, držela v ruce útlou knížečku se starorůžovým potrhaným hřbetem, tak zdevastovaným, že bych si sám asi nevšiml. Podávala mi ji vítězoslavně do ruky a já poznal, že má dobrý vkus. V útlé a nevzhledné knížečce se totiž schovávaly skutečné legendy světové hudby.
![](https://zabava-artes.cz/wp-content/uploads/2023/08/SBizhub_C2823081411040-197x300.jpg)
Kniha: Chodící legendy
Autor: O. F. Korte
Nakladatelství: Panton
Rok vydání: 1970
Stran: 112 stran
V první chvíli jsem měl dojem, že se musí nutně jednat o knihu od zahraničního autora. Jméno O. F. Korte mi totiž zhola nic neříkalo, a já jsem tak měl možnost ověřit si sám na sobě, kolik zajímavých osobností se vlastně v našem zábavním umění pohybuje a zejména pohybovalo, a kolik toho já sám, přes veškerý zájem o téma, o nich ještě nevím! O. F. Korte, jinak Oldřich František Korte, byl totiž český skladatel, jehož skladby měly ohlas nejen u českého publika, ale také v zahraničí. A byl to podle všeho člověk nesmírně všímavý, který uměl hodnotit sice kriticky, ale s nadhledem, dokázal najít zajímavý detail a na něm postavit svůj názor nebo myšlenku. Což ho mimochodem v život předurčilo stát se nejen skladatelem, ale i uznávaným publicistou kritikem v různých časopisech a novinách. Jednoduchý vypravěčský styl, přívětivý zejména ke čtenáři laikovi, je přitom patrná od samého počátku knihy.
![](https://zabava-artes.cz/wp-content/uploads/2023/08/SBizhub_C2823081411041-1024x806.jpg)
Do knihy nás zasvětí zcela volným úvodem, spíš vzkazem autorovi než čtenáři samotnému, Miroslav Horníček, který hned z počátku seznamuje čtenáře, aniž by to on sám ještě tušil, hlavní linii celé Korteho knihy. Totiž jejich náhodné setkání na Expo 67, kde se oba poznali a měli možnost spolu prožít unikátní prostředí světové výstavy s jedinečným uměleckým festivalem v doprovodném programu. I samotný Korte na něj vzpomíná v jedné z prvních pasáží, kde dokonce vzhledem k monumentalitě programu hovoří až o „devalvaci legendárních hodnot“. Expo i s festivalem se odehrávaly v Montrealu, a kdyby nic jiného, zbylo po nich toto unikátní svědectví a zamyšlení.
My si dnes bohužel musíme otevřeně říct, že název knihy z dnešního hlediska zdaleka neodpovídá obsahu. Doslovně bychom dnes museli parafrázovat titul knihy slovy „Ležící legendy“ nebo výstižněji „Mrtvé legendy“. Korte žil totiž v jiné době, v takové, po které se stýská nejen pamětníkům, ale i těm, kteří ji nikdy nezažili. Proč? Protože v této jedinečné éře, poznamenaná pro uměnímilovné Čechy a Slováky nezdolatelnou barikádou z ostnatého drátu dělícího západ od východu, žily ještě mnohé velké hudební a herecké legendy kvalitní hudby, kvalitního divadla a kvalitního filmu. O koho se jednalo? Schválně jestli mi dáte za pravdu: Louis Armstrong, Marlene Dietrich, Artur Rubinstein, Leonard Bernstein, Duke Ellington, Igor Stravinskij… Souhlasíte se mnou, že ta jména opravdu něco znamenala a znamenají?
My už se s žádným z těchto zmíněných umělců bohužel nesetkáme, naše generace je odsouzena znát je pouze z doslechu, i když v porovnání s lidmi žijícími za minulého režimu, kteří se k deskám s Armstrongem, Ellingtonem, s výstupy Chevaliera a Marlene Dietrichovou setkávali jenom tajně a poskrovnu, si věru nemáme s našimi možnostmi co stěžovat. Já sám osobně jsem přesto mnohokrát zalitoval, že už nikdy nezažiji Armstronga v Lucerně, že si nepodám ruku s Ellingtonem, jehož dokonalé jazzové skladby miluji, že nemohu podržet dveře Marlene Dietrichové. Korte měl vlastně veliké štěstí, že se v památném roce 1967 mohl s tolika osobnostmi přímo či nepřímo setkat. Dnes z nich nežije už ani jedna, jsou z nich skutečné legendy sídlící mezi hvězdami na nebi.
![](https://zabava-artes.cz/wp-content/uploads/2023/08/korte_oldrich.jpg)
Psát tuto recenzi je vlastně nesmírně obtížné. Už z toho důvodu, že Korteho kniha vlastně nezapadá do žádného specifického literárního žánru. Není knihou odbornou, přestože by na sepsání skutečně renomované a odborně pojaté knihy měl Korte nejen vlohy, ale jako skladatel i fundovaný nadhled. Není to populárně naučná kniha, protože vlastně neobsahuje životopisy žádného z uvedených interpretů. Nejde rozhodně o beletrii, tu je možné vyloučit bez uzardění a možnosti námitek, a přitom se nejedná ani o skutečnou kritickou stať. Opravdu těžké je zařadit Korteho knihu do nějaké té škatulky! Abych Vám to dokázal, připojuji malou ukázku, která se týká Prahy. Jde o úryvek kapitoly věnované Leonardu Bernsteinovi.
„Když se Leonard Bernstein objevil v Praze poprvé, bylo mu dvacet osm let. Psal se první rok po konci druhé světové války, vzduch byl nabit novou energií, opojením i velkými hesly, hudba německých autorů byla zásadně vyškrtnuta z veřejného provozování a muzikanti nenasytně hltali všechno ostatní, co přicházelo zvenčí. Česká filharmonie slavila své padesátileté jubileum a rozezněl se první mezinárodní festival Pražské jaro.
Naše tehdejší představa o hudební tváři Nového světa byla závislá výlučně na dosavadní dostupné diskotéce. Stačilo to rozhodně k impozantnímu dojmu, pokud šlo o zvukovou a rytmickou perfektnost předních amerických orchestrů i vrcholně vytříbenou interpretační úroveň většiny nahrávek světového klasického repertoáru. Byli to ovšem velcí evropští emigranti Toscanini, Kucevickij, Stokowski, Bruno Walter, Ormandy, Szell, kdo přivedli americké orchestry k jejich pověstné přesnosti; složení těchto orchestrů tvořila pak opět z velké části evropská emigrace, jejich hudební myšlení bylo až na určité výjimky hluboce zakotveno v tradici evropské kultury.
Mladý živelný Bernstein tuto představu naráz prolomil a stal se přes noc tak trochu senzací Prahy. Osobitým dirigentským temperamentem, složením výlučně amerického programu, bezprostředním přístupem k látce, nekonvenčními názory bez předstírané úcty k modlám, dravou inteligencí, všestrannou hudebností.
Na koncertním podiu nadchl jako dirigent, při zkoušce na Gershwinovu Rhapsody in Blue – na kterou se zahraniční sólista nestačil dostavit – exceloval jako pianista, (o rok později zde potvrdil svou zdatnost na tomto poli v sólistickém partu těžkého Ravelova koncertu, který od klavíru dirigoval). Mimo to přesvědčil i jako zajímavý, expresivní skladatel ve své Jeremiášské symfonii.“
![](https://zabava-artes.cz/wp-content/uploads/2023/08/SBizhub_C2823081411050-1024x807.jpg)
O pár odstavců později Korte opět navazuje na své zkušenosti z Montrealu:
„Přímý zážitek z Bernsteinova vystoupení s Newyorskou filharmonií v Montrealu, na které jsem se velmi těšil, mi při všem lesku potvrdil, že magnetofonové pásy z předchozích let nelhaly. Provedení Mahlerovy 4. symfonie na prvém z dvou festivalových koncertů mělo všechny znaky Bernsteinovy všeobsahující suverenity, výrazovou angažovanost i potřebnou lehkost, a přece ve mně nezanechalo v žádném ohledu dojem nadprůměrnosti. Slyšel jsem to dílo opravdu v pamětihodnějších podáních. Po přestávce provedl Bernstein 2. symfonii Charles Ivese, samorostlého amerického skladatele-pionýra, jehož některé hudební experimenty předjaly leckterý objevný prvek pozdějších evropských avantgardistů. Symfonie je nesena celou řadou písňových citátů ze skladatelova kraje a závěr vyznívá v slavnostně patriotském elánu. Posluchači bez krajových vztahů se při vší úctě nezdá, že by skladba snesla sousedství s kterýmkoliv dílem trvalejší hodnoty, a navíc tu orchestr na foru mezinárodního festivalu nedostává nikterak hudebně bohatou, ani technicky zajímavou příležitost k ukázce svých kvalit.“
Jak je vidět z textu, Korte rozhodně nebyl pochlebovač a neměl problém přiznat slavným osobnostem i jejich chyby nebo nevýraznost projevu, způsobenou třeba již jejich věkem. Přitom se nejedná o projev neúcty, ale spíš o zamyšlení nad vlivem slavného jména na celkový dojem diváka odborného a neodborného. Z textu je ale rovněž patrné, že Korte při svém psaní dával největší důraz nikoliv na kritiku, ale na celkovou čtivost. Zmíněná kniha není určena odborníkům, ale laikům, a tak je také psána. Jejím základním úkolem bylo přiblížit atmosféru a autorův prožitek, a to se mu také povedlo.
Kniha je poměrně tenká, doplněná řadou unikátních snímků k jednotlivým osobnostem. Je bohužel trochu neforemná kvůli vysoké gramáži papíru, nicméně i tak se hodí i do kapsy od saka třeba na cestu autobusem nebo vlakem jako pohodové čtení o skvělých osobnostech světové hudby, které měl autor, na rozdíl od nás, možnost zažít v živých vstupech už několikrát zmíněného doprovodného festivalu Expo 67. Kniha je tím cennější, že tak uchovává Korteho jedinečné vzpomínky na jedinečnou kulturní událost.
Oldřich František Korte se narodil v roce 1926 a byl považován za jednoho z výrazných představitelů tak zvané střední vlny českých skladatelů. Už jako student se věnoval také publicistice a literární činnosti, psal recenze a studie a později se věnoval i literárním zpracováním svých vzpomínek na nejrůznější umělce, s nimiž měl možnost se setkat. Jako skladatel nepatřil k těm, kteří by chrlili jednu skladbu za druhou, a to i z toho důvodu, že se řadil mezi skladatele moderní klasické hudby a nikoli hudby populární. Dostalo se mu několika zahraničních uznání a ocenění, jeho skladby se hrály i na mnoha zahraničních soutěžích a festivalech a dlouhodobě spolupracoval na tvorbě scénické hudby pro Národní divadlo. Kromě skladatelské činnosti se jako politický vězeň musel několik let protloukat také jako lesní dělník, železničář, závozník a ještě v dalších profesích. Jedním z jeho největších úspěchů byla spolupráce s Laternou Magikou, kde spolupracoval na přípravě jednoho zájezdového turné, kterého se účastnil i jako klavírista. Jako hudebník procestoval čtyři světové kontinenty a jako skladatel se prosadil v mnoha zahraničních zemích, kde se hrály jeho skladby na předních scénách a vyšly na mnoha deskách a CD. Zemřel v roce 2014.
Tomáš Hejna