Nostalgie nad zábavními pořady – NOVOTY A DOBROTY

Já ani moji rodiče jsme nikdy nepropadli kouzlu Petra Novotného a v době, kdy byl skutečnou hvězdou českých televizních stanic se svými vcelku dlouhými a komponovanými estrádami (jak by řekl Václav Soldát pestrádami), jsme ho spíš zatracovali jako zábavu více či méně vyumělkovanou a druhořadou. Asi jsme tehdy byli příliš úzkoprsí, příliš spoutaní našimi představami o kvalitní zábavě, neměli jsme pochopení pro jeho „humor určený širším masám“ (vždycky jsme byli spíš příznivci Cimrmana). Ale po pravdě – když se zpětně na jeho pořady dívám v záznamu, bavím se u nich. Je pravda, že jeho glosy jsou jednodušší a milovníkům náročnějšího humoru, třeba typu Holzmanna nebo Šimka s Grossmannem, jako jsem třeba já, přijdou primitivní. Nicméně jeho monology měly velký úspěch. Běžný divák se bavil. Ale hlavně – dokázal do svých programů zakomponovat úplně všechno. Hudbu, film, divadlo, tanec, anekdoty a tak dál. V jeho Novotách a později Dobrotách se hrály scénky, zpívaly písničky, říkaly vtipy, objevovaly se významné osobnosti, ale i noví lidé. Spousta z nich se nakonec ze scény ztratila – buď to byly rychlé hvězdičky s jasným vyhasnutím na konci, nebo to byli známí umělci, o které přestal být zájem. Ale Novotný jim v těchto pořadech dával prostor, aby se ukázali divákům. Sice na malém úseku, ale v dobré společnosti. O to to pro ně bylo cennější, a pro některé to byl i start v úspěšné dráze mezi výkonnými umělci.

Jeho první Novoty se objevily na televizních obrazovkách v roce 1997, konkrétně na TV Nova, kde v té době pracovala celá řada lidí, kteří se vyučili v České televizi v redakci zábavných pořadů, včetně Jiřího Adamce, který pořady režíroval. Novotný si zval mnoho významných umělců, pro které sám psal v rámci scénáře nejrůznější scénky, kde se objevovali v různých historických kostýmech a nejrůznějších situacích. K těm nejčastějším hostům patřili Josef Alois Náhlovský, Petr Kotvald, Jiřina Bohdalová, Daniel Hůlka, Pavlína Filipovská a později zejména Petra Černocká, Václav Vydra, Marián Labuda, Jan Čenský nebo Yvetta Blanarovičová. Ale mohli bychom s klidem ještě dlouho pokračovat dál – Nedvěd, Černoch, Kobr, Sovák, Csáková, Machálková, Eben, Šíp, Ringo Čech, Rosák, Bobek, Zedníček… Několikrát se objevil také Jiří Suchý a Jitka Molavcová. A jistě si zaslouží připomenout také kdysi populární skupinu Šlapeto, která tu zpívala staropražské písničky. Několik let byly Novoty na Nově řazeny mezi nejúspěšnější zábavní pořady, a dokonce se několikrát staly součástí nebo předlohou pro silvestrovské show. Přesto v roce 2001 došlo k určité modernizaci celého pořadu, kde se už objevovalo méně velkých hvězd, zato se ustálil hlavní tým kolem Petra Novotného, který tvořili Petra Černocká, Yvetta Blanarovičová, Václav Vydra a Marián Labuda. S nimi zde vytvořil nejvíc dodnes populárních scének, které kolují po internetu.

Ani Dobroty ale neběžely věčně. Přeci jen dát dohromady takovou „pestrádu“ je velmi obtížné po stránce scénáristické, režijní a zejména finanční. V roce 2011 se ještě pokusili Adamec a Novotný rehabilitovat tento druh pořadu ve volném pokračování nazvaném Trampoty na Primě, ale to už byl jen slabý odvar dřívější slávy.

Pokud se podíváme na hodnocení Novot, Dobrot i Trampot na CSFD, většina lidí tyto pořady odsoudí jako odpad, pokleslou zábavu, prvoplánový humor. I já se kdysi k tomuto názoru klonil, ale dnes, s odstupem si kladu otázku – dal někdo v posledních dvaceti letech dohromady něco lepšího? Jen výjimečně, a na stejném základu, jen s jiným obsazením. Z tohoto důvodu nostalgicky a s radostí vzpomínám na pořady Petra Novotného, na jeho scénky a výstupy. A hlavně beru za bernou minci, že se v jeho pořadech objevovaly velké hvězdy i nové tváře, a že Petr Novotný dokázal ve svých pořadech připomínat jak hvězdy, tak i předvést začínající umělce. To dnes nikde v televizi nevidíme.

Tomáš Hejna