Inzerce zábavního umění

Většina z nás je nemá ráda, ale marná snaha je to pravda, že bez reklamy to prostě nejde. A platí to také o zábavním umění, které je v mnoha případech na kvalitní práci PR managerů a agentur vyloženě závislé. Vždyť si jenom vezměte, jaké plochy na reklamních nástěnkách, sloupech a billboardech zabírají reklamy na hudební koncerty, divadelní představení, festivaly nebo filmy. Kolik cirkusových plakátů visí po obcích, když se blíží maringotky (dnes častěji kamiony) s šapitó a exotickou zvířenou. Někdy je z toho až „barnumská reklama“, které se dá stěží uvěřit. A často je reklamy tolik najednou, že si z té nabídky ani nedovedeme vybrat.

Abychom ale nebyli nespravedliví, reklama je spojena se zábavním uměním už od doby, kdy se tisk prosadil jako skutečné veřejné medium. A půjdeme-li do krajností, tak do reklamy na zábavní umění patří i vyvolávači na tržištích nebo královští heroldi na turnajích. A určitě bychom se dostali ve výčtu ještě dál, snad bychom našli nějaký ten inzerát i v pravěkých jeskyních. Nás ale zajímá už zmíněný tisk, který se zejména v 19. století stal hybnou silou zábavního umění a tuto pozici si udržel dodnes. Ovšem na rozdíl od dnešní vtíravé reklamy měly tehdejší inzeráty vkus, vtip a uměleckou formu. Podívejte se sami.

Tomáš Hejna