Divadlo číslo…
Jen málokdy se setkáme s tím, že nějaké divadlo změní každý rok své jméno. Vlastně bych se tak trochu i vsadil, že žádné druhé takové nenajdete, kromě našeho české „Déčka“! To totiž měnilo od roku 1933 opravdu každý rok svůj název, a to vždycky v jeho přibližné polovině. Tedy – řídilo se vlastně školním a tím i „divadelním rokem“. A tak ho diváci mohli poprvé navštívit jako D34, další rok zase jako D35 a tak dále. Originální, že? Vždyť také hovoříme o jednom z nejlepších avantgardních divadel v naší historii.
![](https://zabava-artes.cz/wp-content/uploads/2023/07/02313558-1024x538.jpeg)
Za vším vlastně stál muž, který dostal do vínku nadání mnoha druhů. Byl spisovatel a básník, i když oproti jiným svým kolegům po sobě zanechal vlastně jen velmi málo literárních děl. V době první republiky to byla sbírka Idioteon, kterou se přihlásil k Devětsilu, po válce potom veršovaný román Jeden ze všech, sbírku Viděno slzami a s větším odstupem potom román Vítězové a sbírku „koncentráčnických“ povídek Osm odtamtud. Ta byla inspirována jeho životem, protože za druhé světové války skončil pro svoje politické názory a postoje v několika koncentračních táborech. Zařadit ho můžeme i mezi hudební skladatele, zpěváky, dokonce také mezi herce. Ovšem zejména se jednalo o jednoho z našich nejvýznamnějších avantgardních dramaturgů, dramatiků a také režisérů, a to na poli divadelním i filmovém. Právě v jeho dramatické, režisérské a libretistické tvorbě je jeho odkaz největší, a zejména nejrozsáhlejší.
Je nutné se zde zastavit a říct si, že Emil František Burian, či E. F. Burian, jak je nejčastěji uváděn v literatuře, měl k umění blízko od malička. Narodil se 11. června 1904 v Plzni do herecké a hudební rodiny. Otec a teta byli operními pěvci, matka zase učitelka zpěvu. Na své cestě za uměním se rodina dostala až do Prahy, kde Burian navštěvoval gymnázium na Smíchově a později konzervatoř, na které se věnoval zejména studiu skladby. Jeho učitelem zde nebyl nikdo menší než další známý skladatel Josef Bohuslav Foerster, u kterého také v roce 1927 absolvoval. Šlo ovšem jenom o formalitu. Byl totiž v té době již umělecky činný.
![](https://zabava-artes.cz/wp-content/uploads/2023/07/EFB_Voiceband_1928.jpg)
Literární prvotina mu vyšla v roce 1926 a ve stejném roce začal také spolupracovat s Osvobozeným divadlem, které mu bylo svým uměleckým pojetím velice blízké. Přesto jeho působení zde bylo jen krátkodobé, protože přes (nebo snad právě kvůli) podobné představy o divadle se nepohodl s Jindřichem Honzlem a divadlo opustil. S ním si sbalil své kufry i Jiří Frejka a společně potom založili vlastní experimentální divadlo Dada. Kromě Frejky, který je považován za zakladatele, a Buriana, který si mezi tím založil recitační společnost vystupující jako voiceband, tu vystupovali například Lola Skrbková, Bohuš Záhorský, Jiřina Šejbalová, objevili se tu jako hostující herci také Voskovec s Werichem, dokonce tu jako hudební komediant vystupoval i Jaroslav Ježek a v jedné hře uplatnila své nedoceněné herecké nadání Xena Longenová. Ředitelem se stal Jiří Dréman, které měl zkušenosti z Červené sedmy a ke spolupráci zval i své bývalé kolegy. I tak historie Divadla Dada byla jen velmi krátká. Nejprve působilo jako amatérská scéna, později jako profesionální, ale i tak existovalo pouhý rok. Frejka se později přesunul do další scény nazvané Moderní studio, kde spolupracoval i Burian, ale táhlo ho to k vlastnímu podnikání. A tak se ve zmíněném roce 1933, po několika krátkých angažmá, osamostatnil.
Déčko bylo skutečně unikátem, a to přesto, že E. F. Burian vyšel z Osvobozeného divadla a měl příbuzné pojetí divadelní tvorby. Ovšem na rozdíl od Voskovce a Wericha, kteří se stali zatím hlavnímu hlavouny v Osvobozeném divadle, se Burian nesoustředil výhradně na nové kusy a autorské hry. Právě naopak. Déčko vynikalo tím, že vedle zcela nových her uvádělo na scénu hry původní, ovšem v nových dramaturgických a režijních úpravách. A tak se sem diváci chodili dívat na nová podání her od Viktora Dyka, Václava Klimenta Klicpery, Karla Hynka Máchy, na bratry Mrštíky, na Švejka Jaroslava Haška… Burian si ale troufnul i na avantgardní úpravy Shakespeara, Puškina nebo Bertolta Brechta, jehož Žebrácká opera slavila v Burianově podání nebývalý úspěch. Jako přesvědčený komunista a člen strany zde pořádal i zvláštní semináře a akce zaměřené vyloženě na levicové publikum. Jinak byla ale jeho scéna víc než poctivou ukázkou svobody divadelního vyjádření tehdejší doby.
![](https://zabava-artes.cz/wp-content/uploads/2023/07/613903-15-let-prace-d-34-d-48-um-16370459791-1024x1024-1.jpg)
Takto pokračovalo „Déčko“ až do číslovky 41. Přímo do divadla si pro Buriana a další herce přišlo v březnu 1941 Gestapo a odvezlo je do cel předběžného zadržení na Pankrác. Burian byl odsouzen a přes Terezín se dostal do Dachau, odkud ho jako práceschopného převezli do pracovního tábora nedaleko Hamburku. Měl štěstí a útrapy koncentračního zacházení přežil, málem ho ale zabilo britské letectvo, které bombardovalo lodě odvážející zajatce z hamburského přístavu. Z lodi Cap Arcona, označené vlajkou válečného námořnictva, se zachránil jako jeden ze 34 vězňů.
![](https://zabava-artes.cz/wp-content/uploads/2023/07/022845.jpg)
Po válce se pokusil obnovit svoje „Déčko“, ale nedařilo se mu to. Divadlo tak dostalo do vínku jen číslovky 46 a 47, a i když Burian měl zpočátku úspěch a podařilo se mu založit dokonce Družstvo divadla práce, kde vedl kromě „Déčka“ také tři scény v Brně a divadlo v Karlíně, nástup nového režimu mu dal zabrat, a i když byl dokonce v roce 1948 zvolen za Kladno do funkce v Národním shromáždění za komunisty, svými názory se od nich lišil a byl pro ně často kritizován. Když hrozil zánik jeho scény, převedl divadlo do uměleckého svazku armády, aby ho zachránil. Až v roce 1955 dostal další příležitost, a tak obnovil divadlo pod původním názvem. Své dřívější slávy už ale nedosáhlo.
Zato o Burianovi můžeme říct, že za svůj život, i v době komunistického režimu, byl úspěšný skutečně hodně. Složil hudbu k nejméně dvaceti velkým filmům, jako byla Borského Vojnarka, Steklého Siréna, Slavíčkova Mordová rokle, Fričovi Psohlavci nebo Zemanova cesta do pravěku. Většina jeho melodií přečkala v povědomí diváku dodnes. Byl také autorem několika oper, baletů, orchestrální hudby a dalších skladeb. Celé jeho dílo pohromadě by vydalo na slušný svazek not a stejně silný svazek libret, divadelních a literárních studií, divadelních her, scénářů i literárních děl. Pro mnoho pozdějších umělců se stal nedostižným vzorem jedinečných nápadů, které byly často geniální. A proto rezonuje i dnes jeho jméno jak na konzervatořích, tak i na FAMU, JAMU a dalších významných institucích. Zemřel 9. srpna 1959, podle všeho na selhání jater. Pro mnoho jeho kolegů však nad jeho smrtí visel otazník.
Tomáš Hejna